June 8, 2011

.bila kawan korang dengki



Korang ada tak kawan-2 yang macam aku cakap tu? Kalau ada, penah tak korang rasa macam nak lempang diorang laju-2 ? Aku bukan takat kata nak lempang je, rasa nak tarik-2 je idung dia pulas tinge sebab keje dia yang dengki mendengki tu. Geram!

Kalau dulu masa sekolah aku ada gak kawan yang macam ni. Alah masa sekolah-2 menengah dulu kan kita familiar dengan istilah 'pulau' ni.

Pulaukan si A sebab si B cerita something kat si C yang buatkan si C ni meluat kat si A. Boleh paham ke? Bedal la ye. Pastu si C ni pulak yang kaki dengar je bertindak maha bijak dengan terima bulat-2 apa yang si B ni cerita tanpa selidik dulu. Jadi tinggal la si A yang terpinga-2 tak tau ape salah dia. Padahal yang sebenarnya, si B tu memang simpan dengki kat si A tu sebab si A tu ada apa yang si B tak ada.

Tapi kalau zaman sekolah dulu, situasi ni tak dikira hebat sebab masing-2 otak sweet lagi, tak matang. Kadang tak boleh nak beza baik buruk satu-2 keputusan dan tindakan tu. Tapi kau kalau dah besar panjang dah tahap boleh panggil mak orang bapak orang korang boleh wat perangai camni lagi apa kes!

Kalau korang sorang pekerja yang diterima baik kawan-2, bos-2 dan mesti akan ada hati-2 yang dengki. But dengki tu dapat diterima kalau dia begini :

"Eh, dia ni bagus betul. Semua orang suka. Dia buat keje pun bagus. Aku nak usaha la jadi macam dia."

Tapi bila dengki tu datang macam ni :

"Hish semua orang suka dia. Macam la dia tu buat keje bagus sangat, Aku ni tak bagus ke? Aku pun bagus gak la. Tak boleh jadi ni. Aku mesti wat sesuatu biar orang lain pandang aku bagus dan pandang dia teruk."

Harus la korang buat sesuatu. Kalau tak mahu tunggang terbalik hidup korang sebab masa tu akan ada mata-2 memandang dengan penuh makna dan sok sek belakang yang arghhh tak sanggup nak dengar!

Tapi harus la kena caranya. Kita tak boleh la nak ekut cara dia yang penuh kedengkian tu. Apa caranya?

Sabar

Tarik nafas dalam-2 dan bersabarlah. Bila kita sabar, hati kita tenang. Bila hati kita tenang, baru la kita boleh fikir rasional. Bila dah boleh fikir rasional, kita akan tau yang dengki dia tu salah dan kita kena halang kedengkian orang tu dari merebak macam virus yang boleh rosakkan hidup kita.

Lawan dengan Psikologi

Aku penah baca. Umpamanya macam sorang kanak-2 bila diejek dia beri reaksi marah, melenting dan nangis-2, esok2 nya dia akan tetap diejek lagi. Dan kalau kanak-2 ni dia beri respon yang rileks je dan tak ambek kesah, lama-2 orang mesti tak ejek dia dah. Maksudnya, jangan ambik kesah langsung apa dia kata dia buat, anggap la dia tak wujud depan mata, lama-2 dia akan rasa dia tu and apa dia cakap tu tak penting tak bagi effect langsung kat kita. Mesti pastu dia yang akan terasa. Apesal budak ni rilek je aku dah bagi dia hangin pun dia ok je!

Selagi kita amek kesah selagi tu la dia seronok dan kita la pulak yang akan sakit hati melayan dengki dia yang takkkan penah sudah sebab selagi dia tengok kita dah hancur sikit dia takkan teragak-agak nak hancurkan lebih.

Redha, Tenang dan Buat yang Baik dan Betul

Macam mana? Korang buat macam biasa je. Korang teruskan apa pekerjaan dan perbuatan baik yang korang buat selama ni. Kalau masa dan saat tu, ada makhluk-2 Tuhan lain yang dah mula pandang korang serong, perli korang dengan ayat-2 yang korang tak fahami, tetapkan hati redha lah. Kadang-2 kita tak perlu nak pergi jelaskan kat orang-2 tu duduk perkara sebenar, dan bagitau korang bukan macam ni macam tu tapi orang tu yang buat cerita bukan-2. Percayalah! Diorang takkan dengar and percaya. Even diorang dengar pun, diorang takkan percayalah.

Korang biarkan aje keadaan macam tu. Memang sakit awalnya tapi percayalah sakit tu takkan lama bila orang-2 tu datang balik pada kita dan cakap :

"Weh beb. Sorry la. Aku salah sangka kat kau ..bla....bla...bla...bla...bla...bla..."

Sebab masa tu diorang baru tau cerita sebenar. Masa tu korang akan senyum lebar la! Sebab korang tak payah bersusah payah nak explain merayu-2 kat diorang supaya dengar and percaya ape korang cakap. And de best thing is, korang pun tak turut memburukkan diri dan orang lain.

“Hasad tidak diperbolehkan kecuali dalam dua perkara, iri hati kepada orang yang dianugerahi Allah s.w.t harta yang banyak lalu digunakan untuk kepentingan kebenaran dan iri hati kepada orang yang dianugerahi Allah s.w.t dengan ilmu yang banyak lalu ia mengamalkan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain.” (Riwayat Bukhari)

“Jika kamu memperoleh kebaikan, nescaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira kerananya. Jika kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka sedikit pun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu. Sesungguhnya Allah s.w.t mengetahui segala apa yang mereka kerjakan.” (Ali-Imran: 120)

Post ni tak dituju kepada sesiapa. Aku pun share apa yang aku penah rasa dulu dan dari pengalaman kawan-2 je. Hope kita tak tergolong di kalangan insan dengki ni dan harap post ni dapat membantu la sket sebanyak untuk korang-2 yang jadi mangsa orang dengki keji ni untuk korang terus tabah! Ini hidup kita kan. Persetankan diorang yang perangai macam setan ntah hape-2 tu.

Sekian. Babai.

1 update status ツ:

Anonymous said...

Time kasih sgt2 .. ape yg awk tulis nie btul2 ape yg sye kne saat ni.. Semoga Allah merahmatimu :)