May 21, 2013

.cuti bersalin : ambil awal atau ikut EDD


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum w.b.t

Bila dah masuk 7 bulan ni, yang paling banyak benda aku pikir adalah barang baby. Baju la seluar la alat mandi la pampers la.... Semua nya pasal dia je. Setiap waktu pikir cukup ke tak barang-2 aku beli semua tu. Sampai lupa hal aku. Barang-2 aku tak prepare lagi, tungku + set bersalin + kain batik semua la! Hadoyai......

Paling penting jugak, Cuti Bersalin dan GL! Alamak... Banyak lagi nak kena buat ni. Bab cuti bersalin ni yang membebankan sikit. Tekanan, sebab aku tak dibenarkan ambik cuti 90 hari....sob....sob....sob!  Cuti 60 hari je mana cukup. Huaaaaaa... Tak dapat nak berlama-lama bermanja-manja dengan baby. Even orang kata, keje Government ni banyak kemudahan, tapi kalau bos ko cerewet, terima je la kan! 

EDD aku 8/8, 1st day raya tu. Tapi instinct aku sebagai bakal ibu ni *cewah* kuat la rasa bahawasanya aku bakal bersalin awal. Gila kau confident menggunung!  Basic medic pon nan hado, confident je lebih. Haish....! Ini cuma apa yang aku rasa. Apa pun, percaturan dan perancangan Allah kan lebih hebat.

Awal-2 dulu memang ada decide nak ambik cuti awal. Berangan, ingatkan memang confirm lah aku akan cuti bersalin 90 hari. Angan-2 memang terbang lah kan! Terasa rugi nak ambik cuti bersalin awal memandangkan cuti aku dapat pun 60 hari je. So last nya aku decide tak payah la kot ambik cuti awal. Tunggu je la sakit bersalin tu datang, bersalin dan cuti terus. Malas dah nak pikir. Nasib...nasib...!

Suami ada minta guna je cuti tahun, ambik seminggu awal sebelum EDD tu. Boleh feel-2 raya terus. Tapi kan sayang la pulak nak guna. Cuti tahun pun tak banyak. Isk tetapkan hati, redha dan tawakal je la!

Anak Ibu, nanti kamu nak keluar awal tak? Kalau nak keluar pun, tunggu biar Ayah ada ye. Dan biar masa tu Ibu ada kat Ipoh. Tak jauh sangat dah nanti. =)

0 update status ツ: